Månedens profil: Mirte Bogaer

Hva er det egentlig jeg driver med? Og hva vil jeg med dette? Hvordan vil jeg utvikle dansekunst? Hvorfor brenner jeg for dette?

Dette er spørsmål jeg stiller meg selv noen ganger, ofte i kriser der jeg møter utfordringer eller konfrontasjoner. Kriser er på denne måten viktig. De minner meg på min indre motivasjon og engasjement. I denne artikkelen vil jeg dele dette med deg som leser, for å tydeliggjøre hvorfor jeg synes scenekunst er viktig.

Etter at jeg fikk en bachelor i sosiale studier i Belgia, ble det tydelig for meg at det kjentes feil å gå inn i arbeidslivet, og at dans skulle være bare en hobby på kveldstid. Jeg bestemte meg for å kjenne etter hva det betydde å danse hver dag, og kom til Norge for å gå på folkehøyskole. Det ene tok det andre og jeg var ferdig utdannet fra Skolen for Samtidsdans (nå Høyskolen for Dansekunst) i 2014. I tiden etter det dannet det seg en spesifikk interesse i sammenhengen mellom stemmebruk og bevegelse. Jeg dro på ulike kurs og tok sangtimer på ulike steder. Samtidig utviklet jeg en praksis som fikk navnet Body Songs.

Body Songs er et soloprosjekt basert på sammenhengen mellom stemme og bevegelse, sang og dans. Kroppens spenningsforhold er avgjørende for lydteksturen. Sang skaper stemninger som lager en kontekst til bevegelsene. Jeg har en overbevisning om at kroppen inneholder mange historier som er en unik kombinasjon av erfaringer, kunnskap, refleksjoner og opplevelser. Dette lagres i kroppens minne. Jeg opplever noen ganger under en massasje eller når jeg jobber med langsomme bevegelser, at det kommer bilder eller minner som jeg ikke hadde tenkt på lenge. Disse indre bilder bruker jeg som et utgangspunkt å skape ifra. I tillegg tenker jeg noen ganger på et landskap jeg beveger meg i, et innbilt sted jeg skaper dansematerial og sang fra. Andre ganger tar jeg utgangspunkt i en konsept som for eksempel ”mine føtter har en stemme”.

Etter visninger har jeg noen ganger fått tilbakemelding at publikumet kan relatere seg personlig til det jeg fremfører. Jeg tror at dette nettopp skjer fordi at materialet tar utgangpunktet i noe som ligger nært meg selv. Så er jeg overbevist på at publikumet har det da lettere å relatere til det til seg selv på en mer opplevd eller intuitivt måte.

Body Songs ble utviklet parallelt med arbeidet som Vincent Stephen og jeg har utviklet under

navnet The Fourth Stage. Vi opprettet kompaniet i 2016 og jobbet med prosjektet All The Wave Was In A Flame, som har premiere på Østre 23. mars. The Fourth Stage skaper tverrfaglig arbeid som utfordrer og kombinerer tradisjonelle former innenfor scenekunst. Vi utforsker og utvikler metoder for samspill mellom dans, musikk og tekst. Dette prosjektet hadde en intensiv utforskende fase, og nettopp derfor tror jeg at uttrykket ble så unikt og veldig sterk i nettopp dette samarbeidet. Samtidig gir dette et grunnlag for videre utforsking av Body Songs og visa versa.

Kroppen er for meg en beholder for erfaringer, tanker, følelser, konsepter og ideer som kjennes nødvendig å dele, fordi det er da de gir mest mening. For meg er scenekunst et medium for å kunne dele. Kroppene på scenen er tilstede i samme rom som publikum. Ofte jobber jeg på mindre scener eller stedspesifikk der publikum er nært. Man kan kjenne lukten, pusten, vinden som bevegelsene fører til. Samtidig som man er i samme rom, blir man tatt med i en annen tid, en tankegang, en iscenesatt verden. Denne iscenesatte kommunikasjonen fascinerer meg, fordi det gir publikumet muligheter til å fordype, å forstørre, å fokusere, å åpne opp for nye ideer eller konsepter. Dermed kan scenekunst være en plattform dialog kan vokse ut ifra. I mindre forestillinger blir det ofte lettere å ha dialog mellom utøverne og publikum, ellers så kan dialog også oppstå mellom publikum etter en forestilling.

Det eksperimentelle scenekunstmiljøet i Bergen er ikke særlig stort og jeg kjenner derfor stort behov for å bidra med å få det til å vokse. Jeg håper at flere tverrfaglige samarbeid kan danne

et særegent bergensk uttrykk innenfor scenekunst. Det jeg har lyst å bidra med ligger i samarbeid mellom dansere og musikere, både fra klassiske bakgrunn og mer eksperimentelle miljøer. Jeg gleder meg til å være med på det som skjer i tiden som kommer!

De neste arrangementer hvor jeg er utøver i Bergen som du kan få med deg er:

PrøveRommet på KODE 4, 20. februar 2017
PrøveRommet på galleri Isotop 6. mars 2017
Menuettdanserinnen på Griegmuseum Troldhaugen 19. mars 2017
All The Wave Was In A Flame av The Fourth Stage på Østre 23. mars 2017

Mer info på:

www.mirtebogaert.com
https://vimeo.com/user29687067
http://facebook.com/thefourthstage

0 comments on “Månedens profil: Mirte Bogaer

Comments are closed.